İspanya’daki 83 haber kuruluşu, reklam gelirlerinin yasa dışı elde edildiği iddiasıyla sosyal medya devi Meta’ya karşı dava açtı. Aralarında El País, El Mundo ve La Vanguardia gibi önde gelen gazetelerin de bulunduğu 83 yayın organını temsil eden dernek, kaybedilen kazançlar için 550 milyon euro tazminat talep ediyor.
İspanyol Medya Birliği (AMI), Meta’nın kullanıcı verilerine dayanan kişiselleştirilmiş reklam stratejisinin AB düzenlemelerine uymadığını iddia ederek Madrid ticaret mahkemesinde dava açtı. AMI, bunun, sosyal medya platformları Facebook ve Instagram’ın sahibi olan Meta’ya, reklam pazarında haksız bir avantaj sağladığını savunuyor. İddia, şirketlerin verilerinin işlenmesi için sitelerini ziyaret eden ziyaretçilerden izin talep etmesini zorunlu kılan yeni AB veri koruma kurallarının getirildiği Mayıs 2018’e kadar uzanıyor.
AMI, Meta’nın bu kuralı kendi platformlarında uygulamadığını, kişisel verileri toplamasına izin verdiğini ve bu durumun “teknoloji devinin hedefli reklam satışından elde edilen gelirlerinin yüzde 100’ünün gayri meşru bir şekilde elde edildiği” anlamına geldiğini söylüyor.
Mayıs ayında, AB genelinde düzenleme yapan İrlanda Veri Koruma Komisyonu (DPC), Avrupalı Facebook kullanıcılarının kişisel verilerini AB’den ABD’ye aktardığı için Meta’ya 1,2 milyar Euro para cezası verdi.
Meta bu yaptırıma yanıt olarak şunları söyledi:
“İnternetin otoriter rejimlerin baskısı altında çatladığı bir dönemde, benzer düşüncelere sahip demokrasiler açık internet fikrini teşvik etmek ve savunmak için birlikte çalışmalıdır. Meta Avrupa kurallarına uyum sağlamak için ABD’den daha fazlasını yaptı”
Temmuz ayında, Avrupa Adalet Divanı, Alman düzenleyicilerin, şirketin kullanıcılardan açık onay almadan platformları üzerinden veri toplamasını engelleyen kararını onadığında Meta bir darbe daha aldı.
İspanya’daki dava, Meta’nın veri koruma ihlallerini önlediğine inandığı AB Facebook kullanıcıları için yeni bir abonelik hizmeti sunduğundan bu yana bu yılın ortasına kadar uzanıyor. İspanya’nın CNMC borsa düzenleyicisi tarafından 2021 yılında hazırlanan bir raporda, Facebook ve Google’ın, İspanya’nın yıllık çevrimiçi reklamcılık pazarının 2019’da toplam 3,45 milyar Euro değerindeki yüzde 70’lik payını kontrol ettiği tahmin ediliyor.
CNMC, “Bunun son 20 yılda ortaya çıkan ve yeterli düzenleme sınırlarının bulunmadığı bir pazar olduğu göz önüne alındığında, bu rakamlar gerçekten dikkate değer” dedi.
AMI’nın talep ettiği 550 milyon euro, hem Meta’nın söz konusu beş yıllık dönemde reklamlardan elde ettiği gelir artışına hem de şirketin yasa dışı olduğu iddia edilen reklam uygulamaları olmasaydı İspanyol medyasının ne kadar kazanabileceğine ilişkin bir tahmine dayanıyor.
Dernek, Meta’nın uygulamalarının “bir ülkenin demokrasisinin kalitesi için temel olan İspanyol medyasının hayatta kalmasını tehlikeye attığı” konusunda uyardı. Ayrıca medyanın, teknoloji sektöründen sonra İspanya’da en çok dijitalleşen ikinci sektör olduğu belirtildi.